Forsta veckan!

Hej!

Har inte haft tillgang till en dator forran idag men har kommer i alla fall ett inlagg. Dock kommer hela denna cypern-blogg bli utan prickar pa bokstaverna. Hoppas dock att ni inte stor er for mycket pa det och orkar lasa anda :) Har kommer en kort beskrivning av de forsta dagarna.

Mandag 24 augusti

Motte upp hela Cypern-ganget pa landvetter, kramade mamma och pappa farval och satt sedan pa espresso house fram tills det var dags att boarda planet. Resan och mellanlandningen i Wien gick bra och lite fore 15:00 landade vi pa Cypern. Alla fick sina vaskor och vi hittade var chauffor som tog oss till Ayia Napa, en resa pa drygt 40 min. Vi akte i en minibuss med en liten vaskvagn efter.
Alla blev avslappta pa Panthea och dar fick vi sitta och vanta i ca: 20 min innan det kom en taxichauffor och hamtade oss tre som skulle vara pa Panas Village. Efter en kort taxiresa holl han fram en nyckel till mig och dumpade oss framfor en hotellbyggnad. Vi visste inte vart vi hamnat. Vi gick in i receptionen och visade nyckeln och berattade som det var. Hon visste dock att vi var Panas personal och forklarade vagen till rummet. Vi gick dit och kollade och det var helt OK, over mina laga forvantningar. Stort rum med tva sangar, soffa, koksbord och pentry samt ett badrum. Som ett hotellrum fast nagot ofraschare men absolut inte ackligt.
Sedan gick vi den 5 minuter langa promenaden ner till Panas Village. Dar blev vi valkomnade av chefen och fick ata en efterlangtad och god maltid. Flygplansmatens portioner var de minsta jag varit med om sa vi var grymt hungriga. Traffade sedan var handledare Brian och fick reda pa att vi skulle borja kl 10 nasta morgon och ata frukost i buffematsalen innan.

Tisdag 25 augusti
Gick och at buffefrukost som bestar av allt du kan tanka dig. Borjade arbetet med att lara oss rigga upp musikutrustningen, sedan fick vi vara med pa vattengympa och bordtennis. Sedan var det dags for lunch. Vi ater i samma buffematsal som gasterna och maten ar jattebra, finns jattemycket sallad och lite frukt. Sedan gick vi till stranden och sov innan det var dags for vattenvolleyboll och en improviserad magplasktavling kl 15. Efter det var vi lediga fram till 19, da borjade jag och skulle sta och halsa alla gaster valkomna nar de kom till restaurangen. Sedan var det minidisco (grymt kul) och internationella dansare (trakigt) och till sist bingo for gasterna.

Onsdagen var likadan, forutom att vi fick traffa var andra arbetskamrat Danny. Bada dessa killar som vi jobbar med Brian fran england och Danny fran bulgarien ar galna, fast pa tva olika satt. Gemensamt for dom bada ar dock att vadsomhelst, och da menar jag verkligen vad som helst kan handa nar dom ar i farten.

Torsdagen var ocksa ungefar likadan med vattengympa och sedan killer pool (typ av biljardspel) och bordtennis. Ida och jag fick sjalva ha huvudansvaret for dessa aktiviteter och det gick riktigt bra.
Fredagen var ocksa ungefar samma aktiviteter forutom att jag ledde mitt forsta egna vattengympapass. Gick riktigt bra for att vara forsta gangen och nu langtar jag tills nasta gang. Vi fick ocksa antligen ett schema sa vi vet vara lediga dagar. Pa kvallen var det en helt galen
tavling kallad Mr Panas, den ena galnare grenen an den andra. Bland annat skulle de tavlande kyssa sa manga tjejer som mojligt i publiken pa kinden.

Lordag 29 augusti
Vattengympa (Idas forsta egna, gick ocksa jattebra) och killer pool och sedan fotbollsstraffskjutning. Satt hela lunchrasten och skrev skolarbete istallet for att halvsova pa stranden som vi brukar gora. Sedan efter vattenvolleybollen slutade vi for dagen. Gick till poolbaren och pratade lite med pantheaganget och tog sedan en liten promenad in mot stan for att fa se nagot mer an bara vagen till och fran hotellet. Sedan hem innan vi gick till hotellet och at middag. Sedan var det dags for forsta utekvallen. Vi gick till grabbarna grus och sedan ett par stallen till. Var inte hemma forran 4 och vi hade grymt kul!!

Sondag 30 augusti
Yes, jag ar i kapp med bloggen. Nu har ni full koll pa vad vi sysslat med hela veckan. Tank att vi redan varit har en vecka. Det har gatt grymt fort och det kanns som att de foljande atta veckorna ocksa kommer springa forbi! Idag var man lite smaseg nar man vakna av forklarliga sjal. Ida ledde vattengympan och jag och Brian hade hand om  ett boulespel med mestadels engelska gubbar. Jag och en pensionar fran skottland vann!
Sedan spelade vi killer pool med barnen och at lunch. Och nu sitter vi i varat horn vid scenkanten och internetar. Snart dags for vatten volleyboll igen sedan ska vi hem och vila infor att jobba kvall men sedan ska vi ut igen for imorgon ar vi lediga pa dagen och jobbar bara kvall.

Nu dags att byta om till bikini. Lovar att skriva oftare i fortsattningen sa att inlaggen slipper bli sa langa och ytliga. Nasta gang blir det mer ingaende info och tankar, var sa sakra!

23 augusti - Imorgon gäller det

Hej!

Jag har precis stängt mina väskor och satt mig i soffan. 22.5 kg blev vikten :P Skönt att vara klar men känslan av att jag glömt något är som vanligt tillbaka :S Men förnuftet säger att det mesta som jag kan ha glömt finns att köpa där. Imorgon är det upp kl 04:50 för avresa från Grästorp kl. 05:30 som gäller.

Kanske inte har skrivit ordentligt exakt vad jag ska göra förresten: Den 24 augusti och nio veckor framåt ska jag bo och praktisera i Ayia Napa på Cypern. Ska praktisera som aktivitetsvärd på hotellet "Panas Holiday Village" tillsammans med två av mina skolkamrater. Vi ska bo på ett personalboende tillsammans med 4-5 stycken till så vi är totalt 7-8 stycken som ska göra Ayia Napa osäkert :P
Mina förhoppningar är att lära mig otroligt mycket om jobbet som aktivitetsvärd, säsongsarbete i solen och även om mig själv. Men framförallt är målet att ha oootroligt roligt tillsammans med mina klasskamrater.

Ska försöka skriva så mycket som möjligt här så att ni har lite koll på vad som händer och sker :P

Nej, nu ska jag ta vara på sista kvällen med familjen på ofattbart länge. Usch, jag kommer verkligen längta hem.
Men men, det är sådant man får räkna med. Får jag som jag vill i framtiden kommer jag ju vara borta 4-6 månader i taget så detta blir bra träning.

Ha de gott alla som läser, kommer sakna er något grymt!!

Onsdag kväll

Hej!

Sitter i soffan med filt och en stor kopp the för att jag kände mig lite frusen, får nästan känslan av höst, trots att det bara är den 19 augusti. Men men, det är tillfälligt som tur är.

Det slog mig precis att detta är min sista lugna vardagskväll på vääldigt länge. Laddar för en skoldag plus flyttpackning imorgon. Ska bli kul att träffa allt folk igen och få reda på saker om praktiken. På fredag är det skola och sedan hem för att fixa avskedsmiddag för mig och Sara till familjen inkl. farmor och farfar. Sedan är det dags att vinka av min Saris tidigt lördag morgon. Kommer sakna henne grymt men samtidigt känns det skönt att vi inte ska vara på samma ställe. Känns bra att bara vara Elin Sjöstedt ibland och inte en del av "Elin och Sara Sjöstedt" som det är nästan alltid annars.

Sitter också och tänker tillbaka lite på min sommar och förundras som alltid över vart den tog vägen egentligen. Det känns som om jag inte gjort något annat än jobb, tågluff och stockholm. Det är i och för sig inte så bara men man planerar så mycket innan som aldrig blir av. Men så är det ju alltid och det är väl bara att vänja sig vid känslan.

Nu har jag packat för två dagar på tjörn och skrivit packningslista till Cypern samt handlat de sista praktiska sakerna så nu känns det ganska lugnt i alla fall. Mitt rum ser ut som en katastrof som vanligt..hade tänkt ta tag i det idag men jag orkade inte och tiden flög ifrån mig...jaja, jag får städa i samband med packningen på lördag. Mamma är inte hemma ikväll och i morgon bitti åker vi tidigt så jag behöver inte lyssna på hennes klagande på det så mycket i alla fall :P En av det bra sakerna med att inte bo hemma, ingen som klagar och stör sig på min oreda. För ärligt talat har jag inga som helst problem med den. Jag trivs bra ändå :D

Men men, nog babblat för ikväll. Nu ska jag titta på friidrotten innan det är dags att sova mig i form inför skolan.

Stockholm 14-16 augusti

Hej!

Det är redan onsdag och vi kom hem från Stockholm för flera dagar sedan, men tänkte ändå skriva lite om den trevliga resan. Det här är ju trots allt delvis en reseblogg och då måste ju alla resor vara med, korta som långa!

FREDAG 14 AUGUSTI

Vi åkte från Herrljunga station 05.48 vilket innebar att jag fick hoppa upp ur sängen 04:15. Men det funkar bra när man gör det av en rolig anledning! Hämtade upp Erica i Flakeberg och Nicole i Vara och åkte sedan mot Herrljunga. Resan med x2000 tog sedan 3 timmar och den spenderades med prat, kaffe och sista biten kollade jag på film medan de andra sov. Jag har mycket svårt att sova på tåg, vet inte varför.

Väl framme på Sthlm Central åt vi frukost innan vi begav oss till Mälarhöjden där vi ägnade oss åt lite orientering för att hitta Claes lägenhet. Det gick superbra och där gjorde vi en husesyn i den fina lägenheten och kollade på utsikten över sjön, såg också 3 rådjur spatsera förbi..inte vad man förväntar sig att se på en Sthlms-weekend precis :P

Åkte sedan till Gamla Stan där vi strosade, köpte Ben & Jerrysglass (<3<3<3) och råkade hamna mitt i vaktavlösning och kollade in den en liten stund. Åt sedan en mysig lunch på en uteservering i en mysig gränd innan vi åkte till drottninggatan och shoppade och fikade lite till. Lite senare åkte vi tillbaka till Gamla Stan eftersom jag och Nicole ville köpa väskorna vi kollat på lite tidigare på bästa väskaffären (Fowadi!!) Hamnade dock mitt i en hagelstorm och fick stå i entren till en restaurang och vänta en stund innan vi kunde fortsätta. Till sist åkte vi till Medborgarplatsen för att besöka Restaurang Koh Phangan. Vi fick sitta i baren i 1 h 20 min och vänta på bord men det var jättetrevligt och helt värt det!! För restaurangen var grym!! Fantastisk atmosfär, coola toaletter och supergod mat, allt gjorde att det verkligen kändes som man var i Thailand på riktigt, underbart var det!! SIngha och Paneng Curry - muums!!

LÖRDAG 15 AUGUSTI

Tog det lugnt med dusch och frukost och åkte sedan till Karlaplan och därifrån orienterade vi oss fram till Titanicmuseet. Det var också grymt bra med föremål, miljöer, bilder och fantastiska historier om skeppet och passagerares livsöden. Hittade en Ernst Adolf Sjöstedt som var med på resan. Och eftersom alla sjöstedtare är släkt på långt håll så hade jag alltså en förfader ombord på skeppet!! :D
Efteråt satte glass-suget i och vi åkte mot Gallerian där det blev glass på Montis!! Bästa glass-stället i Stockholm!!
Lite shopping blev det innan vi åkte till Hötorget och gick på bio. The Proposal blev det och den var superbra!! Många goda skratt!! Rekommenderas!! Åt middag på kungshallarna innan vi gick till utebaren "Oj Oj Oj" och drack lite drinkar och hade jättetrevligt.

SÖNDAG 16 AUGUSTI

Frukost och nerpackning innan vi åkte till centralen och låste in våra väskor. Sedan åkte vi till Gallerian för mera glass, denna gång på Yoghurtshopen- muums! Mera shopping och sedan åt vi lunch på McD, köpte tidningar till resan och tog sedan en kopp kaffe på stationen innan vi hämtade våra väskor och gick på tåget hemåt. Blev en mycket flummig tågresa, blir lätt så när man är tre tjejor som är lite trötta. Landade hemma i Grästorp vid 22-tiden.

Ja det var den resan..den blev superbra, mycket tack vare grymt resesällskap :D

PussPuss

13 augusti - Jag har glömt något!

Hej!

Det här med bloggsuget går verkligen i vågor, har inte varit sugen alls på länge men nu har det av någon anledning kommit tillbaka, ser ingen egentlig anledning men här är jag igen i alla fall, får se hur länge det varar :P

Denna dag började vid 9-tiden, då jag gick upp och duschade. Vid 10 åkte jag och Sara till Trollhättan för en lång-fika med Lina och Susanna som vi inte träffats sen skolavslutningen. Vi hade supermysigt med fika i solen och sedan lite shopping. Vid ett-tiden åkte jag och Sara till farmor och farfar. Där hade vi bokat fotvårdstid hos farfar och passade även på att käka lunch. Plockade upp My hos kusinerna och åkte sedan tillbaka till gamla G-torp igen.

Hade klipptid idag också, lika skönt som vanligt att bli av med sletna toppar och risig hårfärg. Väl hemma igen pratade jag med Fröken Flyttpanik som är ett passade namn på
Erica dessa dagar, men jag förstår henne såklart och lyssnar mer än gärna på hennes funderingar :)

Men grymt kul att hon kommer med på våran Stockholmsresa i alla fall! Ja, dit bär det av imorgon bitti och därför sitter jag nu här med en av det negativa sakerna med att åka bort, nämligen "glömt något-paniken". Som innebär att orden "jag har glömt något" står på repeat i min hjärna och kommer så göra tills jag kommer på något som jag har glömt och inser att jag klarar mig utan det. Det är samma sak varje gång, och inte spelar det någon roll om jag ska vara borta 3 dagar eller 3 veckor, känslan är den samma och jag gillar den inte!

Jaja, nog babblat för idag nu :P

Skäms på mig!

Hej!

Usch så jag skäms, lova att skriva en massa om min tågluff men sen knappt skriva ett enda inlägg med speciellt mycket innehåll. Jaja, saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig. Får först och främst skylla på tillgången till internet, den var ganska dålig och när jag var på internetcafeer gick halvtimmen för 2 (!) euro jäkligt fort och jag hann inte blogga. Jag vill liksom ha åtminstone lite tid på mig att plita ner mina tankar och saker som hänt. Sedan var våran mini-pc lite bråkig, när jag skrev råkade jag nämligen trycka på någon knapp (vet fortfarande inte vilken) som gjorde att allt man skrivit försvann. Då när man skrivit om texten två gånger och råkar trycka på den satans knappen en tredje gång, jag vet inte hur du hade gjort men jag blev i alla fall lite putt och orkade inte skriva om en tredje gång faktiskt :P

Men men jag får helt enkelt skärpa mig i framtiden, som min kära mor sa till mig häromdagen, det är ingen idé att gå omkring och må dåligt över och ångra det som varit, det är bättre att se framåt och göra bättre ifrån sig i framtiden. Vad hon menade med detta är inget jag behöver gå in på här.

Nej, nu ska jag sätta mig och göra om bloggdesignen lite så den matchar mitt kommande APU-äventyr, 9 veckor på Cypern :P

Ha de gött alla ni som betyder något, hoppas ni vet att ni gör det!!