Stockholm 14-16 augusti

Hej!

Det är redan onsdag och vi kom hem från Stockholm för flera dagar sedan, men tänkte ändå skriva lite om den trevliga resan. Det här är ju trots allt delvis en reseblogg och då måste ju alla resor vara med, korta som långa!

FREDAG 14 AUGUSTI

Vi åkte från Herrljunga station 05.48 vilket innebar att jag fick hoppa upp ur sängen 04:15. Men det funkar bra när man gör det av en rolig anledning! Hämtade upp Erica i Flakeberg och Nicole i Vara och åkte sedan mot Herrljunga. Resan med x2000 tog sedan 3 timmar och den spenderades med prat, kaffe och sista biten kollade jag på film medan de andra sov. Jag har mycket svårt att sova på tåg, vet inte varför.

Väl framme på Sthlm Central åt vi frukost innan vi begav oss till Mälarhöjden där vi ägnade oss åt lite orientering för att hitta Claes lägenhet. Det gick superbra och där gjorde vi en husesyn i den fina lägenheten och kollade på utsikten över sjön, såg också 3 rådjur spatsera förbi..inte vad man förväntar sig att se på en Sthlms-weekend precis :P

Åkte sedan till Gamla Stan där vi strosade, köpte Ben & Jerrysglass (<3<3<3) och råkade hamna mitt i vaktavlösning och kollade in den en liten stund. Åt sedan en mysig lunch på en uteservering i en mysig gränd innan vi åkte till drottninggatan och shoppade och fikade lite till. Lite senare åkte vi tillbaka till Gamla Stan eftersom jag och Nicole ville köpa väskorna vi kollat på lite tidigare på bästa väskaffären (Fowadi!!) Hamnade dock mitt i en hagelstorm och fick stå i entren till en restaurang och vänta en stund innan vi kunde fortsätta. Till sist åkte vi till Medborgarplatsen för att besöka Restaurang Koh Phangan. Vi fick sitta i baren i 1 h 20 min och vänta på bord men det var jättetrevligt och helt värt det!! För restaurangen var grym!! Fantastisk atmosfär, coola toaletter och supergod mat, allt gjorde att det verkligen kändes som man var i Thailand på riktigt, underbart var det!! SIngha och Paneng Curry - muums!!

LÖRDAG 15 AUGUSTI

Tog det lugnt med dusch och frukost och åkte sedan till Karlaplan och därifrån orienterade vi oss fram till Titanicmuseet. Det var också grymt bra med föremål, miljöer, bilder och fantastiska historier om skeppet och passagerares livsöden. Hittade en Ernst Adolf Sjöstedt som var med på resan. Och eftersom alla sjöstedtare är släkt på långt håll så hade jag alltså en förfader ombord på skeppet!! :D
Efteråt satte glass-suget i och vi åkte mot Gallerian där det blev glass på Montis!! Bästa glass-stället i Stockholm!!
Lite shopping blev det innan vi åkte till Hötorget och gick på bio. The Proposal blev det och den var superbra!! Många goda skratt!! Rekommenderas!! Åt middag på kungshallarna innan vi gick till utebaren "Oj Oj Oj" och drack lite drinkar och hade jättetrevligt.

SÖNDAG 16 AUGUSTI

Frukost och nerpackning innan vi åkte till centralen och låste in våra väskor. Sedan åkte vi till Gallerian för mera glass, denna gång på Yoghurtshopen- muums! Mera shopping och sedan åt vi lunch på McD, köpte tidningar till resan och tog sedan en kopp kaffe på stationen innan vi hämtade våra väskor och gick på tåget hemåt. Blev en mycket flummig tågresa, blir lätt så när man är tre tjejor som är lite trötta. Landade hemma i Grästorp vid 22-tiden.

Ja det var den resan..den blev superbra, mycket tack vare grymt resesällskap :D