Bortskämd

Hej!
 
Tänkte dela med mig av en diskussion som jag och Saris, Carro och Anna hade för ett tag sedan (förövrigt en underbart trevligt eftermiddag med er<3, tack för att ni finns!) Diskussionen handlade i alla fall om begreppet bortskämd. Vi pratade om skillnaden mellan att bli bortskämd och att vara bortskämd, så här är det nämligen:

VARA BORTSKÄMD:
Kan också kallas "bete sig bortskämd", en person som beter sig så här skryter om alla saker hon har/får, skryter om pengar och kan även bete sig arrogant och överlägset. Det är inte alltid dessa personer i själva verket blir bortskämda, de bara beter sig på ett jobbigt och otrevligt sätt, dessa personer tycker vi INTE om...

BLI BORTSKÄMD:
En person som blir bortskämd får mycket saker och pengar av sina föräldrar, att man blir bortskämd behöver INTE betyda att man beter sig bortskämt! Detta beror på vad personen ifråga har för personlighet. En person som blir bortskämd är inte säkert man vet att den blir det för han/hon skryter inte och pratar överdrivet högt om sina gåvor och vissa av dem skäms till och med över att de blir bortskämda, detta ska de såklart INTE behöva göra..Hoppas du förstod skillnaden, gjorde du inte det så skriv en kommentar så kan du få en personlig förklaring, för skillnad, det är det, det kan du slå dig i backen på:P

PussPuss

Kommentarer
Postat av: Nicole

Det du beskriver i "att vara bortskämd" det skulle jag snarare vilja kalla för att skryta eller att vara snobbig.



Sen så är det såhär man behöver inte bara bli bortsämd genom att få SAKER hela tiden. Man kan även bli bortskämd genom att få som man vill hela tiden (Det tycker jag är en skillnad också). T.ex. Att en 5 åring vill spela dator men mamma säger nej men efter lite tjat (eller att ungen börjar gråta) så får den som den vill. Det skulle jag också vilja kalla att vara bortskämd...?

2009-02-01 @ 23:26:48
Postat av: Anna

haha hello ;) ja fattar inte :P förklara :P haha ja ser dig ;) haha brevid mig :P haha pusspuss :)

2009-02-02 @ 19:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0